bliksem

welke sidekick super powers kun jij goed gebruiken?

Pit heeft geen strakke diensten in een hokje met kader. als jouw sidekick bezit ik een aantal superkrachten. samen met jou bekijk ik graag welke punch jij nodig hebt en hoe we die gaan inzetten. Voordat jij je meteen stort op mijn super powers moet je weten dat ik graag werk op structurele, persoonlijke en betrokken basis. Ik kan je namelijk veel beter helpen wanneer ik echt onderdeel ben van je team en jou als ondernemer goed leer kennen. een creatieve of innovatieve ontwikkeling doe je namelijk nooit alleen en kan alleen werken op basis van vertrouwen en oprechte drive om het beste uit elkaar naar boven te halen. Ik sta het liefst naast je!

conceptontwikkeling

how it works?

  • Wat?

    Klinkt arrogant he! zo is het niet bedoeld. Maar ik weet dat mijn kennis en kunde relevant zijn. Ik zie ze dan ook als mijn superkrachten. Mijn tools om jou te helpen.

    Kiezen

    Ik benoem ze hieronder. Het enige wat jij hoeft te doen is kiezen welke superkracht jij goed als sidekick zou kunnen gebruiken.

  • Samen

    In welke samenwerkingsvorm komen we tot het beste resultaat? Ik werk hierbij op interimbasis of op projectbasis met een duidelijke doelstelling.

  • Snel he?

    Je weet welke kracht je nodig hebt én je hebt, samen met mij, bepaald hoe we dat gaan doen. Zo simpel is het.

    High five!

trendwatching in food

trend watching & ideation

of je nu startend flierefluiter of door de wol geverfde food pro bent, je zult sterke ideeën moeten vertalen naar concrete producten. of het nu uitbreidingen op je huidige assortiment zijn of je allereerste product. ik raad het je niet aan om ze zomaar even uit je duim te zuigen. maar hoe kom je dan wel tot goede product ideeën die new business brengen en waar liggen je kansen qua groei en markt? Ik help je om vanuit de juiste merkbasis, product strategie & toekomstvisie nieuwe product ideeën te genereren die jou new business gaan brengen. de product ideeën komen tot stand vanuit marktontwikkelingen, doelgroep behoefte en actuele trendsignalen. natuurlijk kijk ik daarbij ook naar je proces, productiemogelijkheden en huidige business. vervolgens kunnen we de ideeën vertalen naar sterke concepten en doorpakken!

trendwatching en ideevorming food

how it works?

  • Ideeën zijn er vaak genoeg. Maar zijn ze ook kansrijk en berusten ze ook echt op signalen uit de markt?

    Geven ze echt antwoord op een bepaalde vraag vanuit de doelgroep waar een onvervulde behoefte nog ruimte kan bieden in de markt?

    Uit ervaring weet ik dat de producten op de plank vaak niet meer zijn dan lucky shots. Het zijn losse flodders en schieten met hagel! Feitelijk gooi je wat tegen de muur en hoopt dat het blijft plakken.

    Het is belangrijk trendspotting goed in te zetten en dit te koppelen aan doelgroep behoefte en onvervulde behoefte.

    Wanneer je micro, macro en mega signalen uit de samenleving kunt filteren, naar waarde kunt schatten en kunt inzetten om consumentenvraag in te vullen door middel van product of dienst zit je gebakken.

  • Voor food pro’s die willen groeien met nieuwe producten, nieuwe markten of nieuwe afzetkanalen en doelgroepen maar niet weten waar ze dan precies op in moeten zetten!

    • Food productiebedrijven

    • Startups & Scale-ups

    • Retailers

    • Product eigenaren

    • Brand owners

  • Trends inzetten om tot nieuwe product ideeën te komen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Stap 1:

    Allereerst breng ik op micro, mega en macro niveau de meest voornaamste trends in kaart. Ik achterhaal de kernbehoefte en koppel er voorbeelden uit de markt aan.

    Stap 2:

    De macro signalen zeggen iets over waarom de trend gaande is en wat er achter schuilt. Welke behoefte wordt hier niet of onvoldoende bediend door producten en diensten? Dat breng ik in kaart en koppel dit gegeven aan de doelgroep profielen die ik vorm voor je.

    Stap 3:

    Vervolgens bekijk ik door middel van de trendcurve welke adoptiegroep inmiddels is aangehaakt. Op basis daarvan kan ik de trend naar waarde schatten en zien of het voor onze doelstelling een kans of bedreiging is.

    Stap 4:

    Op basis van bovenstaande en op basis van jouw processen, technieken en bedrijfsvoering toon ik een aantal product kansen waar we naar mijn mening een homerun mee slaan voor jouw onderneming.

  • Door een productontwikkelaar direct aan te laten haken op dit traject kan ik, samen met deze productontwikkelaar, vanuit de gegenereerde product kansen direct opschalen naar het ontwikkelen van de producten.

    Als creatieve spin in het web heb ik natuurlijk al allerlei technologen, koks, food stylisten en productontwikkelaars voor je klaar staan.

food merken en storytelling

brand building & storytelling

Een verhaal vertellen is een ware kunst. Het klinkt wellicht eenvoudig maar om de juiste snaren te raken moet je diep graven. Ik help je om jouw food story krachtig te vertellen. Iedere ondernemer, sterk merk, duurzaam product of rebelse onderneming moet zijn doelgroep aan zich binden op een positieve, creatieve & onderscheidende manier. dat doe je door je merkstrategie en merk dna te vertalen naar emotioneel pakkende merkteksten die prikkelen en activeren. door op emotioneel niveau te connecten met de normen en waarden van je doelgroep transformeren ze van simpele kopers naar merkambassadeurs for life!

food merken

how it works?

  • Merken zijn er in overvloed en aan producten is er zeker geen tekort. Wat doe jij om nog op te vallen in het schap en wat maakt jou anders dan die grote jongens naast je?

    juist, eigenheid. Meer dan voorheen zoekt de shopper (en ook de Retailer) naar merken met een ziel. Merken die een verhaal vertellen waar de shopper zich in kan vinden qua normen en waarden.

    Een mooi greenwash verhaal is niet de sleutel. De shopper prikt daar namelijk aardig snel doorheen.

    Je zult dus een sterk merkerhaal moeten brengen waar vooral jouw missie, je visie, je persoonlijkheid en je purpose in shinen!

    Laat mij je helpen om jou verhaal te vertellen op verfrissende wijze. professioneel en sterk, zonder afbreuk te doen aan jouw eigenheid.

  • Storytelling in food kan je merk meer waarde meegeven en kan direct je sales verbeteren omdat je positionering en purpose duidelijk zijn.

    Food stories zijn relevant voor:

    • Food merken

    • Food ondernemers

    • Food bedrijven

    • Food producten

    • Food diensten

  • Alleen een mooi verhaal doet natuurlijk niet zoveel. Je verhaal komt namelijk voort uit een stukje merkstrategie en merk DNA. Kortom, wie ben je, wat maakt jou en je product of dienst zo bijzonder? Wat is je doel, je purpose en je tone-of-voice?

    Om een goede food story te kunnen schrijven vormen we ook een stukje merk dna. een goede merknaam, payoff en een mix van personages hoort bij je verhaal.

    We vormen je basis in een gezamenlijke sessie en een voorbereiding. Een goede basis voor een sterk merk verhaal kneden we uit tal van onderdelen zoals:

    • golden circle

    • merk achetypes

    • friend & foes

    • yes & no list

    • brand promise

    • merkverhaal

    • merknaam & merkleus

    • dromen & doelen

    • missie & visie

  • Om het merkverhaal, je merknaam en je slagzin kracht bij te zetten is het mogelijk interessant om al direct een designer aan te haken. Ik heb tal van getalenteerde designers in mijn kweekvijver die gewend zijn om vanuit mijn concepten een sterk ontwerp te maken. just ask!

merk en product strategie

purpose driven merk strategie

Next stop, het bouwen van een strategisch sterk en impactvol merk voor jouw duurzame food product of onderneming. Vandaag de dag is alles al wel eens bedacht. Om jouw doelgroep voor je te winnen zal je dus alles uit de kast moeten trekken om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. waarom doe je wat je doet en wat maakt jouw zo bijzonder? Met alleen een fancy stijltje kom je er simpelweg niet meer. Met een missie gedreven food merk raak je de juiste snaren en laat je zien dat je meer bent dan zomaar een platgeslagen merkje. een missie gedreven en betekenisgericht merk stelt impact voorop en verteld het verhaal van je tocht, je cruisade! het gaat om het gevoel, de emotie en de oprechte gemeenschappelijke deler die jij en je doelgroep delen. ik help je bij het vormen van die merksaus. Van je brandstory tot je merknaam. van je merkleus tot je archetype merkmix. en van je brand promise tot alle unique selling points. Ben jij klaar om te knallen met jouw missie gedreven food merk?

merken bouwen

how it works?

  • Je hebt een gaaf product of een mooie dienst in handen en wilt daarmee gaan vlammen. Je droomt van succes en weet precies waar je het over hebt. Maar soms wordt je niet helemaal begrepen en heb je moeite met het overbrengen van je meerwaarde en verhaal.

    Je hebt zelfs al wat designers gesproken maar die stellen je vragen waar jij nog geen antwoord op hebt. De rake vragen vliegen je om de oren! HELP…

    Wie wil je bereiken, welke kernbehoefte vervul je, welke usp’s zijn van belang, wat is je merkverhaal, je purpose, je stijlrichting, je merkbelofte, je merkleus, je merknaam, je positionering, je campagneinsteek, je marketing invalshoek en je missie of visie? Welke dromen heb je, waar werk je naartoe?

    Damn, dat valt tegen he….?

    Het is best een hele kluif om jouw eigenheid en identiteit als ondernemer goed over te brengen op je doelgroep, je partners, je team, producenten, andere experts, Retailers of investeerders.

    Een saai corporate verhaal kan iedereen op papier knallen. Maar daar ga je de oorlog niet mee winnen. Je merk moet een emotioneel verbinding leggen met de shopper zodat ze veranderen van koper naar ambassadeur.

    Een sterke, missie gedreven merk strategie gaat je daar enorm bij helpen.

  • Voor food pro’s, groot en klein, die weten dat een betekenisgerichte merkidentiteit meerwaarde zal bieden op het schap en die begrijpen dat de strategie achter een merk het succes van design zullen versterken.

    • Food productiebedrijven

    • Startups & Scale-ups

    • Product eigenaren

    • Merk eigenaren

    • Startende ondernemers

    • Innovatieve ontwikkelaars

    • Ook geschikt als aanvullende dienst voor ontwerpers & packaging designers

  • Een strategisch sterk, betekenisgericht food merk bouwen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat bouwen we samen uit laagjes die we stapelen.

    Bij het vormen van een goede merkstrategie komen heel wat facetten aan bod. Je moet namelijk keuzes maken op het gebied van merk DNA en doelgroep maar ook op het gebied van type product, marketing en positionering.

    Daarom werk ik altijd op basis van een aantal sessies en momenten.

    Stap 1:

    Ik daag je in deze fase uit om te graven in je eigen persoonlijkheid of de identiteit van je product of onderneming. Zo komen we tot goede input en een mooie voorbereiding op de strategische sessies.

    Stap 2:

    Een aantal strategische sessies waarbij we telkens een relevant blok aanstippen. Ik neem je mee in mijn wereld, laat je inspiratie zien en leer jou tevens hoe je het zelf zou kunnen doen. Daarna maken we keuzes en verwerk ik deze keuzes in een strategische presentatie of concept waar alles samenkomt

    Stap 3:

    We bekijken vervolgens samen wat we nodig hebben om next level te gaan met de nieuwe merkstrategie?

    Vanuit hier is het ook makkelijk om door te pakken met product positionering, productontwikkeling of packaging design.

  • Vanuit de nieuw ontwikkelde merk strategie voor jouw betekenisgerichte product of onderneming is het logisch om meteen de doorvertaling naar ontwerp mee te pakken.

    Wellicht willen we de producten meteen qua design aanpakken op basis van de nieuwe richting of hebben we juist behoefte aan meer communicatie uitingen, marketingmateriaal en promo.

    Dan is het slim om direct een designer aan te haken. Ik help je daarbij, brief de designer met het concept en zorg voor een geode overgang.

food marketing

marketing & product visie

Voor een fancy design klop je aan bij een designer. Voor een technologische ontwikkeling bel je een productontwikkelaar. Maar wie bel je voor het strategische stuk achter een nieuw product? Juist, mij! de meest succesvolle producten hebben namelijk slim doordachte laagjes en sluiten naadloos op elkaar aan. vanuit de merkessentie maak ik dit frame. welke usp’s zijn belangrijk voor de consument én voor de retailer? welke propositie is kansrijk? waar ligt de ruimte in het schap en bieden we antwoord op een onvervulde behoefte? vanuit doelgroep profielen maken we keuzes. samen positioneren we je producten en bepalen we alle randvoorwaarden voor marketing en ontwikkeling. denk aan verpakkingsvorm, product vorm, gebruik, funky productnamen, knallende usp’s en een hell yes, en hell no list. moet het product bitesize zijn omdat millennials het onderweg snacken of moet de propositie juist gericht worden op samen tafelen? essentiële keuzes met gevolgen! Je strategische frame kun je vervolgens uitstekend gebruiken als input voor marketeers, productmanagers en packaging designers.

product & merk strategie

how it works?

  • Een mooi ontwerp van je verpakking is zo gemaakt mits de designer natuurlijk weet waar hij het ontwerp op moet richten.

    Een verpakkingsleverancier is ook zo aangehaakt. Mits deze partij weet welke vorm je verpakking moet hebben, welke materialen hij moet gebruiken en welke kleuren, inkt of zichtvlakken je wilt toepassen.

    Ook een marketingcampagne inrichten is goed te doen. Mits het bureau weet welke unique selling points ze moeten benadrukken, wat je verkoopkanaal is en welke doelgroep je wilt bereiken.

    Voor een sterk ontwerp bel je een designers en om je product technologisch kloppend te krijgen bel je een ontwikkelaar. Maar wie bel je voor het uitwerken van de strategie achter je product? Juist, mij!

    Dit traject werkt uitstekend in combinatie met het vormen van een sterk merk.

  • Voor food pro’s die zowel hun merk al producten strategisch willen benaderen en niets aan het toeval over willen laten. Deze pro’s weten dat je strategische basis voor merk en product minstens zo belangrijk is als het uiteindelijke ontwerp of tastbare product. Een huis bouw je ook niet zonder tekening ;)

    • Merk eigenaren

    • Startups & Scale-ups

    • Product eigenaren

  • Bij voorkeur combineren we deze stap met het vormen van een sterk merk. zo combineren we merk en product en trekken we één strakke lijn.

    Samen doorlopen we een aantal sessies waardoor we stap voor stap bouwen aan je product en merkstrategie.

    We laten daarbij niets aan het toeval over. We gaan aan de slag met unique selling points, randvoorwaarden voor je verpakking en doelgroep profielen. We nemen je propositie, je positionering en je productmarketing onder de loep.

    Waar de focus op ligt is het vinden van een unieke propositie voor je product. Daarbij is product vorm, verpakking, doelgroep, verkoopkanaal en productsamenstelling erg belangrijk. Welke ingrediënten gebruik je wel en welke juist niet? Is je product snel voor onderweg? Of juist ingericht op samen tafelen? Wordt je product verkocht bij de kiosk op het station of is het juist een snel Retail product? Essentiële keuzes die heel erg bepalend zijn voor je vervolgstappen.

    Uiteindelijk is het goed om alle keuzes rondom merk en product strategie uit te werken in een product pitch zodat je deze kunt gebruiken om experts te briefen en partners of team te enthousiasmeren en overtuigen.

    Daar help ik je natuurlijk ook bij.

  • Door een productontwikkelaar direct aan te laten haken op dit traject kan ik, samen met deze productontwikkelaar, vanuit de product strategie direct opschalen naar het ontwikkelen van de producten.

    Als creatieve spin in het web heb ik natuurlijk al allerlei technologen en productontwikkelaars voor je klaar staan die ik aan kan haken op dit traject.

food concepten

Je hebt inmiddels een kansrijk product idee, een sterk merk, creatieve marketinginsteek en de juiste product strategie. Nu wil je graag door! Maar direct investeren in realisatie is nog een brug te ver. Eerst maar eens kijken of er interesse is vanuit de markt en de kosten in kaart brengen voor design, opschaling en productie. Maar hoe pak je dat aan? Je wilt immers wel beslagen ten ijs komen en concreet kunnen zijn. Met wat losse flodders onder de arm zal dat niet meevallen. Een sterk concept kan je daar enorm bij helpen! Ik help je bij het vormen van super sterke conceptpresentaties. Een concept is een volledig uitgewerkte product pitch waarbij merk, product, branding, marketing en strategie kristalhelder en lekker creatief worden weergegeven. Een concept van Pit is een krachtige tool om Retailers, investeerders, benodigde experts, je team en potentiële klanten te overtuigen van je product. Je laat ze zien wat jij ziet en gebruikt het concept om door te kunnen stomen naar realisatie. Het is je breekijzer! pit concepten zijn commercieel, creatief en strategisch sterk. Ze laten niets aan de verbeelding over en zijn letterlijk jouw sales tool om van te dromen. Bij het vormen van je concept kan ik ook echt product-, en technisch inhoudelijk meedenken omdat Pit een marketingbureau is met technische, orthomoleculaire en innovatieve vakkennis van verpakken en produceren. mijn pitchdecks zijn zo duidelijk dat ze zelfs gebruikt kunnen worden als briefing voor designers, accountmanagers, marketeers of productontwikkelaars. Dit gaat jouw zoveel brengen!

concept ontwikkeling

conceptontwikkeling food producten

how it works?

  • Ideeën zijn er vaak genoeg. Maar zijn ze ook kansrijk en berusten ze ook echt op signalen uit de markt?

    Geven ze echt antwoord op een bepaalde vraag vanuit de doelgroep waar een onvervulde behoefte nog ruimte kan bieden in de markt?

    Uit ervaring weet ik dat de producten op de plank vaak niet meer zijn dan lucky shots. Het zijn losse flodders en schieten met hagel! Feitelijk gooi je wat tegen de muur en hoopt dat het blijft plakken.

    Het is belangrijk trendspotting goed in te zetten en dit te koppelen aan doelgroep behoefte en onvervulde behoefte.

    Wanneer je micro, macro en mega signalen uit de samenleving kunt filteren, naar waarde kunt schatten en kunt inzetten om consumentenvraag in te vullen door middel van product of dienst zit je gebakken.

  • Voor food pro’s die willen groeien met nieuwe producten, nieuwe markten of nieuwe afzetkanalen en doelgroepen maar niet weten waar ze dan precies op in moeten zetten!

    • Food productiebedrijven

    • Startups & Scale-ups

    • Retailers

    • Product eigenaren

  • Trends inzetten om tot nieuwe product ideeën te komen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Stap 1:

    Allereerst breng ik op micro, mega en macro niveau de meest voornaamste trends in kaart. Ik achterhaal de kernbehoefte en koppel er voorbeelden uit de markt aan.

    Stap 2:

    De macro signalen zeggen iets over waarom de trend gaande is en wat er achter schuilt. Welke behoefte wordt hier niet of onvoldoende bediend door producten en diensten? Dat breng ik in kaart en koppel dit gegeven aan de doelgroep profielen die ik vorm voor je.

    Stap 3:

    Vervolgens bekijk ik door middel van de trendcurve welke adoptiegroep inmiddels is aangehaakt. Op basis daarvan kan ik de trend naar waarde schatten en zien of het voor onze doelstelling een kans of bedreiging is.

    Stap 4:

    Op basis van bovenstaande en op basis van jouw processen, technieken en bedrijfsvoering toon ik een aantal product kansen waar we naar mijn mening een homerun mee slaan voor jouw onderneming.

  • Door een productontwikkelaar direct aan te laten haken op dit traject kan ik, samen met deze productontwikkelaar, vanuit de gegenereerde product kansen direct opschalen naar het ontwikkelen van de producten.

    Als creatieve spin in het web heb ik natuurlijk al allerlei technologen, koks, food stylisten en productontwikkelaars voor je klaar staan.

food innovatie

innovatie management

Je hebt zojuist gelezen waar ik je allemaal bij kan helpen. van trends spotten tot kansrijke product ideeën genereren. en van sterke concepten ontwikkelen tot mooie merken bouwen. omdat ik jouw sidekick ben help ik je ook graag een handje verder. ieder zijn expertise. samen met andere expert kan ik je helpen om de ontwikkelde concepten, strategieën of merken next level te tillen. ik help je bij het leggen van de juiste connecties en haak experts aan. ik brief ze en coördineer het geheel als een spin in het web. denk aan designers voor je huisstijl, packaging designers voor je drukklare verpakking, productontwikkelaars voor retail ready product ontwikkelingen of food stylisten voor gave fotografie, packshots of het bereiden van gerechten. op voorhand maken we een plan tot wanneer jij mijn super powers nodig zult hebben!

lets grow your wow

how it works?

  • Om next level te kunnen gaan met je nieuw ontwikkelde ideeën moet je wel weten welke stappen er doorlopen moeten worden en wat daarbij komt kijken.

    Waar klop je aan voor co productie mogelijkheden, wie ontwerpt je uiteindelijke verpakking, waar hal je grondstoffen vandaan en hoe maak ik mijn product voedselveilig?

    Hoe zit het met duurzame materialen, met het verpakken van mijn product of het vermarkten ervan? Zomaar even een greep uit de vragen waar antwoord op gevonden moet worden na de idee of concept fase.

    Dan is het fijn om te weten dat ik al jaren samenwerk met allerlei experts op deze expertfuncties. Van verpakkingsontwerpers tot technologen en van productiebedrijven tot leveranciers van duurzame materialen.

    Het begint bij het stellen van de juiste vragen. Daarna is het een kwestie van samen schakelen en de juiste experts in hun kracht stellen.

    Dan kom je ergens!

  • Voor food pro’s die een concept, strategie of product onder de arm hebben en nu meters willen maken maar realistisch zijn en weten dat daar meerdere experts voor nodig zijn!

    • Food productiebedrijven

    • Startups

    • Scale-ups

    • Product eigenaren

    • Merk eigenaren

  • Omdat ieder traject anders is bekijken we samen wat nodig is. We maken een plan, brengen de stappen in kaart en zoeken samen naar de juiste experts die we aanhaken.

    Ik coördineer, begeleid, coach en ondersteun waar nodig vanuit een vrije rol.

concepten groeien bij pit

volg mijn avonturen op instagram